Verkkosivut & verkkokaupat

Verkkosivut ja verkkokaupat ovat osaamisemme peruskivi. Oli kyse sitten WordPress-verkkosivustosta, WordPressin WooCommerce-verkkokaupasta tai Drupalilla toteutetusta laajasta verkkosivustosta, niin hoidamme homman.

Verkkosivut ja verkkokaupat kuvituskuva.

Verkkosivut

Kotisivut, www-sivut, nettisivut, verkkosivut ja mitä niitä nyt on. Meiltä saat ne kaikki. Suosimme usein avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, kuten WordPressiä ja Drupalia, lisäksi teemme sivustoja custom-toteutuksina.

Verkkokaupat

Teemme verkkokauppoja olemassa oleviin verkkokauppapalveluihin, omina toteutuksina avoimen lähdekoodin järjestelmien avulla tai kokonaan alusta asti meillä tehtynä toteutuksena.

Ylläpito

Verkkosivustojen ja verkkokauppojen ylläpito on tärkeää niin sisällön kuin teknisten päivitysten osalta. Voimme auttaa molemmissa.

Käyttöliittymä-
suunnittelu

Käyttöliittymäsuunnittelu on tärkeää ja sen huomaa käytännössä silloin, kun sitä ei ole tehty.

Verkkosivut

Kotisivut, www-sivut, nettisivut, verkkosivut ja mitä niitä nyt on. Meiltä saat ne kaikki. Verkkosivujen toteuttamisessa on nykyään noin miljoona asiaa, jotka pitää huomioida ja me huomioimme ne kaikki.

Verkkosivuprojektien eteneminen

Verkkosivuprojektit lähtevät usein rakenteen ja sisällön suunnittelusta. Palvelumuotoilun ja sisällön suunnittelun ammattilaisemme ovat tässä vaiheessa tiiviisti mukana miettimässä sekä muodostamassa parasta tapaa kertoa yrityksen tuotteista, palveluista ja tarinasta.

Kun rakenne on olemassa ja tiedetään tarkemmin sivuston laajuus sekä millaisia sisältöjä verkkosivustolle on tulossa, ryhdytään suunnittelemaan www-sivun ilmettä. Ilmeen suunnittelu alkaa usein käyttöliittymän suunnittelulla, jossa määritetään sivustolle tulevat elementit. Tämän jälkeen siirrytään itse ilmeen eli verkkosivuston ulkoasun suunnitteluun.

Ilmeen suunnittelun jälkeen aloitetaan sivuston tekninen toteutus, jossa huomioidaan nykyiset standardit ja toteutetaan sivusto responsiivisena sekä optimoituna. Nykyään olennainen ja tärkeä osa sivuston suunnittelua on saavutettavuus, ja olemme toteuttaneet useita sivustoja saavutettavuusstandardien mukaan.

Halutessanne voimme myös muokata olemassa olevaa sisältöä sivustolle sopivaksi ja tehdä siitä hakukoneita varten optimoitua tekstiä, jolloin sivusto löytyy halutuilla hakusanoilla helpommin hakukoneiden avulla. Voimme kirjoittaa sisällöt kokonaan myös alusta alkaen, jolloin sisältötiimimme kerää yhdessä asiakkaan kanssa olennaisimmat tiedot ja kirjoittaa niiden pohjalta kiinnostavat sekä helposti ymmärrettävät tekstit aiheesta kuin aiheesta.

Evästeilmoitukset ja tietosuojaselosteet

Nykyinen lainsäädäntö edellyttää verkkosivustoja ilmoittamaan evästeiden käytöstä ja mahdollistamaan niiden hyväksymisen tai hylkäämisen. Evästeilmoituksen ja aktiivisen valinnan lisääminen sivuille voi tuntua haastavalta tai vaikealta asialta, mutta olemme toteuttaneet useille sivustoille evästeilmoituksia ja evästeiden hallinnan.

Kaikkien evästeiden käyttämisestä ei tarvitse ilmoittaa. Esimerkiksi jos verkkokauppa käyttää evästeitä ostoskorin tallentamiseen tai kirjautumisessa salasana tallennetaan evästeisiin, niin näistä ei ole pakko tehdä ilmoitusta. Nämä sivuston kannalta välttämättömät ja pakolliset evästeet eivät vaadi siis erillistä ilmoitusta.

Jos kuitenkin kerätään käyttäjädataa esimerkiksi Google Analyticsin avulla tai sivustolla on esimerkiksi Facebookin seurantapikseli, on näistä ilmoitettava käyttäjälle ja annettava käyttäjälle mahdollisuus kieltäytyä evästeiden tallentamisesta – tällöin sivusto ei voi seurata käyttäjän toimia.

Evästeilmoituksen ja evästeiden aktiivisen hallinnan lisäksi sivustolla olisi hyvä olla evästekäytännöt-teksti, jossa kerrotaan evästeiden käytöstä sivuilla ja miten niitä voi hallita. Tämän lisäksi on yleensä hyvä olla tietosuojaseloste, jossa kerrotaan yleisesti sivuston tietosuojasta ja jos sivulla ylläpidetään henkilötietorekisteriä. Samaan kategoriaan kuuluu myös saavutettavuusseloste, joka on hyvä lisätä sivustolle.

Verkkosivustojen tekniikat

Tekniikalla ei lähtökohtaisesti ole suurta merkitystä sivustoa tehdessä. Suosimme usein avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiä, kuten WordPressiä ja Drupalia, joista kummankin käytöstä meillä on useiden vuosien kokemus. Lisäksi voimme toteuttaa niin sanottuja Headless CMS -järjestelmiä, joissa sivuston taustalla voi olla melkein mikä tahansa julkaisujärjestelmä, joka tukee Headless CMS -muotoa. Sivuston ulkoasu ja niin kutsuttu front end -koodi toteutetaan myös kokonaan käsin ja custom-toteutuksena.

WordPress-verkkosivustot

WordPress on tällä hetkellä maailman käytetyin julkaisujärjestelmä. WordPressin suosio perustuu pitkälti sen helposti hallittavaan graafiseen käyttöliittymään ja valtavaan lisäosien valikoimaan, joka mahdollistaa WordPressin laajentamisen lähes loputtomiin.

WordPress on alkujaan ollut blogialusta ja kehittynyt siitä täysimittaiseksi julkaisujärjestelmäksi, joka taipuu jopa verkkokauppa-alustaksi. WordPress on myös meillä käytetyin julkaisujärjestelmä, ja nämäkin sivut on tehty WordPressillä.

Drupal-verkkosivustot

Drupal on monipuolisempi ja tekniseltä toteutukseltaan yleensä hieman vaativampi kuin WordPress, mutta muuten ominaisuuksiltaan huomattavasti monitahoisempi ja mukautuvaisempi julkaisujärjestelmä. Etenkin monimutkaisemmissa sivustoissa suosimme usein Drupalia sen monipuolisuuden ja muokattavuuden takia.

Drupal-sivuston toteutus on lähtökohtaisesti aina hieman haastavampaa ja vaatii kehittäjiltä enemmän panostusta. Siksi Drupal on usein ylimitoitettu julkaisujärjestelmä etenkin markkinointisivuille, missä ei ole suuria toiminnallisuusvaatimuksia. Niissä on parempi käyttää WordPressiä.

Headless CMS

Nyt mennäänkin sitten tekniikan ja termistön puolesta melko syvään päähän Internetin kahluuallasta. Headless CMS ei ole mikään yksittäinen tekniikka, vaan esimerkiksi sekä Drupal että WordPress mahdollistavat Headless CMS -ratkaisun, jossa sivuston taustajärjestelmänä on jokin olemassa oleva julkaisujärjestelmä, mutta sivuston näkyvä puoli on toteutettu kokonaan käsin tehtynä koodina.

Headless CMS -toteutusmallin vahvuus on sen erittäin laajassa muokattavuudessa, joka ei rajoitu julkaisujärjestelmien reunaehtoihin, vaan käytännössä on mahdollista tehdä juuri halutunlainen lopputulos. Headless CMS on oikea ratkaisu, kun tehdään joko todella nopeaa ja pelkistettyä sivustoa tai sitten äärimmäisen pitkälle vietyä ja monimutkaista kokonaisuutta.

Digimainostoimisto.

Verkkokaupat

Vuonna 2020 noin 59 % suomalaisista osti vähintään kerran kuussa verkkokaupasta jotain. Kaiken kaikkiaan Suomessa verkkokaupan kokonaisliikevaihto on ollut arviolta 11,8 miljardia euroa. Siinä on paljon euroja.

Haluamme tarjota asiakkaalle parhaat ratkaisut verkkokaupan toteuttamiseen. Emme määrittele ennalta, että verkkokauppa pitää tehdä aina näin, sillä olemassa on useita tapoja aloittaa verkkokauppa ja haluamme löytää parhaan tavan tapauskohtaisesti.

Verkkokauppa ei ole vain tekninen ratkaisu. Verkkokauppaan kuuluu logistiikan suunnittelu ja toteutukset, maksuratkaisut, markkinointi, tuotekuvaukset, optimointi ja monta muuta asiaa, joiden kautta syntyy menestyvä verkkokauppa.

Kuinka perustan verkkokaupan?

Verkkokaupan perustaminen on helppoa. Toteutukseen on kaksi vaihtoehtoa: verkkokauppa palveluna tai verkkokauppa omana toteutuksena.

Verkkokauppa palveluna on kaikista helpoin ratkaisu ja se riittää usein alkuun oikein hyvin. Tällöin käytetään jotain olemassa olevaa verkkokauppa-alustaa, kuten Shopify tai MyCashFlow. Näin verkkokaupan voi perustaa jo muutamalla klikkauksella.

Verkkokauppa omana toteutuksena jakautuu taas karkeasti kahteen erilaiseen vaihtoehtoon. Toisessa käytetään avoimen lähdekoodin alustaa, joita ovat esimerkiksi WordPressin WooCommerce-verkkokauppa, Drupalin Commerce-verkkokauppa, Magento-verkkokauppa tai OpenCart-verkkokauppa. Toinen vaihtoehto on tehdä kokonaan alusta alkaen tarpeiden mukaan määritelty verkkokauppa-alusta.

Kaikki tavat palvelevat eri asiakasta. Siksi emme koskaan halua sanoa, että jokin ratkaisu on aina paras, vaan käymme jokaisen asiakkaan kanssa hänen tarpeensa läpi. Sitten päätämme yhdessä parhaan tavan verkkokaupan tekemiseen.

Ylläpito

Verkkosivustojen ja verkkokauppojen ylläpito on tärkeää niin sisällön kuin teknisten päivitysten osalta. Voimme auttaa molemmissa.

Ylläpito voi sisältää sivustojen täydellisen ja kokonaisvaltaisen teknisen ylläpidon, johon kuuluu sivustojen sivutila eli hosting eli webhotelli, sivuston tietoturvasta huolehtiminen, sivuston julkaisujärjestelmän tietoturvapäivitysten asentaminen ja kaikki muu tekniseen ylläpitoon liittyvät toimenpiteet.

Voimme myös tarjota sivustojen sisällöllistä ylläpitoa, johon sisältyy sisällön syöttö sivuille ja uutisten tai artikkelien lisääminen. Voimme jopa tuottaa sisällöt alusta alkaen.

Olemme erityisesti erikoistuneet WordPress- ja Drupal-sivustojen ylläpitoon. Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät ovat nykyään pitkälle kehittyneitä ja helpottavat todella paljon sivustojen rakentamisessa, mutta avoin lähdekoodi tuo mukanaan myös ainaiset tietoturvapäivitykset, jotka ovat julkista tietoa. Mikäli julkaisujärjestelmästä löytyy vakava haavoittuvuus, niin silloin päivityksistä on huolehdittava nopeasti, ettei sivua kaapata.

Päivitysten lisäksi pystymme tallentamaan sivusta varmuuskopioita ja varmuuskopioiden avulla palauttamaan sivuston nopeasti, jos sivustolla ilmenee ongelmia. Myös mahdolliset vahingossa poistetut sisällöt ovat palautettavissa varmuuskopioista.

Kysy meiltä, miten voisimme auttaa Drupal- tai WordPress -sivuston ylläpidossa.

Digimainostoimisto.

Käyttöliittymäsuunnittelu

Käyttöliittymä-
suunnittelu

Käyttöliittymäsuunnittelu on tärkeää ja sen huomaa käytännössä silloin, kun sitä ei ole tehty.

Internet on äärimmäisen nopea media, jossa kaikki pitää saada heti ja käyttäjän kärsivällisyys on noin 15 sekunnin luokkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos käyttäjä ei löydä tai saa haluamaansa asiaa 15 sekunnissa, hän siirtyy pois palvelusta. Tätähän me emme halua.

Lähes kaikki tunnistavat intuitiivisesti onko käyttöliittymä hyvä vai huono. Hyvän käyttöliittymän suunnittelu vaatii kuitenkin laajempaa tietämystä niin ihmisen käyttäytymisestä, teknologiasta kuin käsiteltävästä aiheesta. Tämän takia käyttöliittymäsuunnittelun ammattilaiset ovat usein moniosaajia ja ymmärtävät graafisten elementtien lisäksi sisältöä.

Käyttöliittymäsuunnittelu lähtee aina sisällöstä, vaikka lopputulos onkin yleensä visuaalinen. Sisältö kuitenkin määrittää visuaalisten elementtien sijainnit ja käytön, joten sisältö on kuningas tässäkin tapauksessa. Tämän takia meillä on käyttöliittymäsuunnittelija, palvelumuotoilija ja sisällöntuottaja tekemässä tiivistä yhteistyötä.