Käyttöliittymäsuunnittelu on tärkeää, koska huono käyttöliittymä karkottaa käyttäjän hetkessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos käyttäjä ei löydä haluamaansa noin 15 sekunnissa, hän siirtyy muualle – oli kyse sitten verkkosivustosta tai vaikkapa jostain teknisestä laitteesta.
Toki aina välillä on tilanteita, jolloin käyttäjä ei voi siirtyä muualle, esimerkiksi käyttäessään jotain hienoa lippuautomaattia tai asioidessaan oman pankkinsa verkkopalvelussa. Näissä vaihtoehdoksi jää joko jäädä pois bussista tai matkustaa ilman lippua – ja vaihtaa pankkia. Mutta jos puhutaan palveluiden myymisestä, verkkokaupasta ja monesta muusta tapauksesta, ollaankin tilanteessa, jossa käyttäjä valitsee itse haluaako pysyä palvelussa vai ei – käyttäjä tietää, että muitakin on tarjolla. Tämän takia hyvä käyttöliittymä on erittäin tärkeä.
Käyttöliittymäsuunnittelu alkaa sisällöstä
Sisältö on kuningatar, prinssi ja sammakko. Sisältö on kaikki kaikessa, oli kyse sitten visuaalisesta sisällöstä tai tekstisisällöstä. Tämän takia sisältö määrittää käyttöliittymäsuunnittelussa projektin kulun.
Optimaalisessa tilanteessa kaikki sisällöt ovat valmiina ensin ja vasta tämän jälkeen siirrytään muihin vaiheisiin, kuten käyttöliittymäsuunnitelman toteuttamiseen. Sisältö määrittää miten eri osat toimivat.
Kun toteutetaan erilaisia palveluita ja käyttöliittymiä olemassa olevien teemojen mukaan, sisältö seuraa usein teemaa, eikä toisin päin. Tällä toimintatavalla ei voida ikinä saavuttaa parasta mahdollista lopputulosta. Toisaalta näin lopputulos saavutetaan nopeammin ja joskus se riittää.
Käyttöliittymäsuunnittelussa kohderyhmällä on väliä
Toinen tärkeä asia sisällön lisäksi tai sisällön rinnalla ovat kohderyhmät. Käyttöliittymää suunnitellessa on tärkeä tuntea kohderyhmä ja suunnitella käyttöliittymä kohderyhmän mukaan. Tämän takia tehdään ensin usein kohderyhmäanalyysi ja sen perusteella luodaan esimerkkejä mahdollisista käyttäjistä ja heidän haluistaan, motiiveistaan ja osaamisestaan. Meidän tiimissämme tätä työtä tekee palvelumuotoilija.
Kohderyhmien avulla suunnitellaan käyttöliittymä, joka kattaa kaikki erilaiset ja tärkeimmät käyttäjäryhmät. Esimerkiksi nuorille suunnattu palvelu voidaan toteuttaa täysin eri tavalla kuin jokin yritysmaailmalle kohdennettu palvelu. Kohderyhmä on erilainen ja se määrittää, miten käyttöliittymä on järkevä toteuttaa.
Prototyypit ja testaus
Suunnitelman toimivuuden varmistamiseksi on äärimmäisen tärkeää toteuttaa käyttöliittymästä nopeita prototyyppejä ja testattavia versioita, joilla voidaan katsoa onko käyttöliittymäsuunnitelma toimiva. Prototyypit testataan eri kohderyhmien edustajilla.
Prototyyppejä voidaan tehdä joko todella yksinkertaisina kuvaprototyyppeinä, klikkailtavina prototyyppeinä tai jopa toiminnallisina prototyyppeinä. Käytännössä tavan määrittää projektin koko ja se kuinka tarkasti käyttöliittymää halutaan testata.
Kertauksena
- Käyttöliittymäsuunnittelu on aikamoisen tärkeä juttu
- Siihen kannattaa panostaa mahdollisuuksien mukaan
- Käyttöliittymäsuunnittelun perusteina ovat sisältö ja kohderyhmät
- Käyttöliittymäsuunnitelma kannattaa testata